Artykuły (23)

„Edukacja seksualna tak naprawdę zaczyna się już w sali porodowej. Może trudno myśleć o swoim dziecku jako o istocie seksualnej, większość specjalistów twierdzi jednak, że seksualność jest nieodłączną cechą istot ludzkich od narodzin do śmierci. (...) seksualność to coś innego niż seks i seksualne zachowania. Seksualność dotyczy tego, kim jesteśmy jako kobieta i mężczyzna, a nie tego, w jaki sposób używamy pewnych części swojego ciała”

D. W. Haffner, Jak rozmawiać z dziećmi o sprawach intymnych

Obawy mogą być różne, począwszy od lęku przed zachęceniem dziecka do aktywności seksualnej, a skończywszy na braku umiejętności i zawstydzeniu. Dodatkowo nastolatkowie mogą nie być skłonni do rozmów, jeśli w domu nie powstała przestrzeń na tego typu tematy. Obawiają się również reakcji rodziców, którzy będą podejrzewać, że rozpoczęli już współżycie seksualne, choć często nie jest to prawdą. Do tego dochodzi wstyd i zakłopotanie zarówno dorosłych jak i nastolatków. Niektórzy twierdzą, że rozpoczynanie rozmów o seksualności dopiero w okresie dojrzewania to o wiele za późno. Ale nawet jeśli nie stworzyliśmy w domu sprzyjającej atmosfery dla rozmów intymnych pamiętajmy, że zawsze warto…
Rozmowa z dr. Remigiuszem Kijakiem edukatorem seksualnym, pedagogiem specjalnym, adiunktem w Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie, autorem publikacji poświęconych seksualności osób z niepełnosprawnością intelektualną Czy seksualność dzieci niepełnosprawnych intelektualnie jest inna? Rozwój psychoseksualny dzieci głębiej niepełnosprawnych intelektualnie przebiega przez te same fazy i obejmuje te same aspekty, co rozwój dzieci pełnosprawnych z tą różnicą, iż w przypadku osób niepełnosprawnych przebieg ten może być wolniejszy – tak jest w przypadku rozwoju biologicznego. Osoby niepełnosprawne intelektualnie mają wrodzony popęd seksualny, prawidłowo rozwinięte narządy płciowe, oraz prawidłowe wydzielanie hormonów płciowych. Dziewczęta niepełnosprawne intelektualnie prawidłowo miesiączkują, chociaż wiek pierwszej miesiączki w porównaniu z grupą dziewcząt…
Edukacja seksualna od przedszkola? Co powiedzieć, kiedy maluch zacznie pytać? Czy zacząć rozmawiać, czy może zostawić tę sferę i czekać, aż dziecko podrośnie? To tylko niektóre z pytań, które zadają sobie rodzice. Często czują się skrępowani, nie wiedzą, jakich słów używać, aby delikatnej i intymnej sfery seksualności nie infantylizować, a jednocześnie, aby użyte słowa były dla dziecka zrozumiałe. To tylko nieliczne z powodów, dla których rodzice mogą bagatelizować edukację seksualną swoich dzieci. Co wtedy? Ważne, aby wiedza, którą przekazujemy dziecku była rzetelna. Co to znaczy? Nie okłamywać. Mówić otwarcie. Prawidłowo nazywać narządy płciowe, mówić dziecku o tym, jak jest zbudowane,…
Od paru tygodni noszę się z zamiarem napisania o pierwszym wydaniu książki „Skąd się biorą dzieci?” Marcina Brykczyńskiego wyd. Nasza Księgarnia. Surfując wczoraj po necie, przez przypadek znalazłam niniejszy tekst, który zmobilizował mnie od razu do zabrania w tej kwestii głosu. Kiedy otwierałam sklep internetowy i chciałam zamówić niniejszą pozycję, będąc nią zachwycona (świetne ilustracje Pawła Pawlaka), okazało się, że nakład został wyczerpany. Zaczęłam szukać w innych księgarniach i odkryłam, że książka została wznowiona. Jakie jednak było moje zdziwienie, kiedy zaglądając do środka wirtualnej książki odkryłam, że zmienił się ilustrator. W pierwszym wydaniu Pawlak pokazuje dzieciom w przejrzysty sposób jak…
„Pamiętajmy, że pierwsze tematy o seksualności, które będziemy poruszać z dzieckiem, to nie zagadnienia z zaawansowanej biologii, ale podstawowe kwestie dotyczące różnic anatomicznych i higieny, zasad bezpiecznego kontaktu z osobami obcymi, wyznaczania granic ciała czy skąd się biorą dzieci. Niestety, nie jesteśmy w stanie zapewnić naszym dzieciom 100% ochrony przed nadużyciami seksualnymi. Wynika to z faktu, że dzieci są uczone posłuszeństwa wobec osób dorosłych. Nie oznacza to jednak, że nie mamy rozmawiać z dzieckiem o tym, jak reagować na propozycje obcych osób, aby np. poszło z nim do samochodu po cukierka.″ - fragment Cały artykuł dostępny na stronie portalu EgoDziecka.pl…
Nasz synek ciągle chwyta się za penis, córeczka podgląda inne dzieci w przedszkolnej toalecie, a może nasze dziecko przytula się do obcych osób lub rysuje intymne części ciała? Często mamy problem z interpretowaniem zachowań seksualnych własnych dzieci. Nie wiemy w jakich momentach mamy już reagować, a kiedy pozostawić dziecko samemu sobie. Zastanawiamy się, czy pewne przejawy seksualności mieszczą się w normie rozwojowej dla danego wieku, czy może są sygnałem, że nasze dziecko padło ofiarą nadużyć seksualnych. Aby pomóc rodzicom w prawidłowej interpretacji zachowań seksualnych Fundacja Dzieci Niczyje przygotowała 5-stronicowy poradnik „Zachowań seksualnych dzieci i młodzieży”, który można ściągnąć ze strony…
Czy Twoje dziecko już zaczęło przygodę z Internetem? Jeśli chodzi do szkoły to zapewne tak, ale coraz więcej przedszkolaków korzysta z różnego rodzaju inteligentnych urządzeń mobilnych i może mieć dostęp do treści, które nie są dostosowane do jego wieku. Największą obawę budzi fakt, że dziecko może być narażone na kontakt z treściami pornograficznymi czy obrazującymi przemoc i okrucieństwo. Rolą rodzica jest więc ochrona przed dostępem do materiałów, które mają szkodliwy wpływ na nieletnich. Jesteśmy odpowiedzialni za to, aby dziecko w sposób jak najbezpieczniejszy korzystało z nowoczesnych technologii. Rozmawiajmy więc z dzieckiem na temat ryzyka online. Bądźmy pierwszymi osobami, które pokażą…
Pierwsze rozmowy z dzieckiem na temat seksualności to przede wszystkim te, które dotyczą różnic anatomicznych, budowy ciała i jego higieny. Na rozmowę o tym skąd się biorą dzieci czy o zasadach bezpiecznego kontaktu z osobami obcymi przyjdzie jeszcze pora. Osoby, które opiekują się dzieckiem uczą je różnych części ciała. Tu jest oko, pupa, ucho, tam stopa. Jednak większość z nas szerokim łukiem omija obszar między nogami, szczególnie w przypadku dziewczynek. Obrazkowe książeczki dla maluszków przedstawiają praktycznie wszystkie części ciała z wyjątkiem genitaliów. Czy traktowanie intymnych części anatomicznych u dziewczynek i u chłopców jest jednakowe? Otóż nie, większość z nas zdaję…
Lu to bohaterka książeczki „Nie pójdę z nieznajomym”, która przybliża dzieciom zasady bezpieczeństwa w kontaktach z osobami obcymi. Mimo kilku propozycji odprowadzenia do domu przez osoby mniej lub bardziej jej znane zawsze odpowiada przecząco. Chcielibyśmy z pewnością, aby i nasze dziecko w adekwatnej sytuacji zachowało się tak samo asertywnie. Niestety, dane są niepokojące. Brytyjskie media przeprowadziły ostatnio eksperyment za zgodą rodziców, podczas których mężczyzna przekonywał dzieci bawiące się na placu zabaw, aby poszły z nim poszukać bawiącej się w chowanego córeczki lub zagubionego psa. Większość z nich pomimo wcześniejszych ostrzeżeń rodziców oddaliło się z nieznajomym. Kiedy więc zacząć rozmowy ostrzegające…
Na temat molestowania seksualnego istnieje wiele mitów. Mają one źródło w obiegowo krążących opowieściach. Większość z nas wierzy, że sprawcami molestowania seksualnego są obcy mężczyźni zaczepiający dziecko w pobliskiej piaskownicy lub próbujący nawiązać z nim kontakt on-line. Nie istnieje sposób, aby zabezpieczyć całkowicie nasze dziecko przed tzw. złym dotykiem, jednak nasza wiedza na temat tego zjawiska zwiększa jego bezpieczeństwo. Biologiczni rodzice nigdy nie molestują własnych dzieci, problem ten dotyczy tylko dzieci, które zostały przysposobione – Fałsz Dziecko molestowane seksualnie najczęściej nie zna swojego oprawcy – Fałsz Jeśli molestowanie seksualne jest przyjemne dla dziecka nie generuje to w przyszłości negatywnych skutków…
Strona 2 z 3